Yılbaşında çocuğa ne alsam!


Yılbaşı yaklaşıyor çocukların hepsinde bir beklenti ister istemez oluşmaya başladı. "YOOOKK Yok annecimmm ben istememm!" diyen bile içten içe hediye gelse ne kadar mutlu olacağının hayalini kuruyor aslında.

Aslında haksız da değiller. Çocuk olmak mutlu olmaksa mutlu etmek de tabi bizim görevimiz oluyor. Velhasıl işte soru burada başlıyor!

Yeni nesil çocukları mutlu etmek! 

Eskiden, iz çocukken her şey sanırım anne abalar için daha kolaydı. Düşünüyorum da bir gofret, bir sakız bizi mutlu ederdi. Belki de yokluğun getirdiği şeylerdi bunlar ama daha kolay tatmin olduğumuz kesindi. Televizyon, telefon bile kısıtlıydı o zamanlar. Sokak oynayan, kendi kendimize oyuncak icat eden çocuklardık.

Şimdiki çocuklar bu konuda hem şanslı hem de çok şanssızlar. Aslında bu biraz da ebeveynlerine bağlı. Her dediğini önüne koyunca doğal olarak çocuklar tatminsiz büyüyorlar. Ellerindeki şeylerin değerini bilmiyor, ya da bir şeylere değer veremiyorlar.

Hediye seçimi de işte tam bu yüzden önem kazanıyor. Çünkü çok pahalı, abartılı ama faydaları çok da fazla olmayan hediyeler çocuklara pek bir şey katmıyor. Ama çocukların iyi ve kalite zaman geçirmesini sağlayan, mümkünse aile içi etkileşimlere katkı sağlayan hediyeler çok çok daha faydalı.

Peki bu çocuklara ne alalım?

Ben kendime kısaca bir kriterler listesi yaptım. Bu kriterlere göre hediye seçiyorum. sizlerle önce kriterlerimi paylaşacağım. Sonra da bu kriterlerime uygun ürün örnekleri vereceğim. 

Çocuğa hediye almanın kriteri mi olur ya diyenler duyuyorum aranızda. İlk okuyunca bir tuhaf geliyor ama aslında oldukça önemli bir konu. Örneğin çocuğa silah, tüfek gibi oyuncaklar nasıl alınmaması gerekiyorlar, bir hediyeden verimi üst seviye de elde edebilmek ve ayrıca çocuğun mutlu olurken farklı kazanımlarda elde ettiğini görmek için belli bir kriterler listesi gerekiyor. 

Öncelikle şunu belirteyim, bu kriterleri bir yemek tarifi uygular gibi uygulamamanız önemli. Ben bu kriterleri kendi çocuklarıma göre hazırladım. Bu listeden ilham alarak sizin de kendi listenizi hazırlamanız en verimlisi olacaktır.

Haydi başlayalım:

Hediye kriterleri listesi: 

1-) En önemli kriter kesinlikle çocuğun yaşı. Yaa evet tabi yaş önemli deyip geçmeyin. Eskiden kalan bazı alışkanlıklar oluyor mesela, büyük alalım seneye de kullansın gibi. Bazı durumlar için bu fikir çok iyiyken, özellikle yılbaşı gibi hediye beklentisinin yüksek olduğu zamanlarda hiç de iyi bir fikir olmuyor! 

Çocuklar hediye paketini açtığında faydalanabileceği bir hediye beklerken, birden ertesi sene kullanabileceği bir şeyle karşılaşınca hayal kırıklığı yaşıyorlar doğal olarak. 

İkinci olarak da yaş kriteri sadece paketlerde yazan +5 +7'lerden ibaret değil. Kimi çocukların bazı konularda ilgisi yüksek oluyor. Bu yüzden de yaşından daha ileri seviyedeki şeylerden daha fazla hoşlanabiliyor. Bu tür durumlar için çocuğu tanımak önem kazanıyor. 

2-) Erkek / Kız ayırımı benim kriterler listemde uygulanmaması gereken şeylerden biri olarak yer alıyor. Yani kız çocuğa kamyon oyuncak alınmaz, erkek çocuğa barbi bebek alınmaz gibi önyargılardan kesinlikle uzak durmak önemli.

Özellikle benim küçük kız için belirtmeliyim ki, büyük plastik kamyonlarla hayalı toprak kum hafriyat taşıma oyunlarına bayılıyor. evin bir odasından diğerine bir şeyler taşıyor. Yani kısaca erkeğe mavi olsun kıza pembe, erkek için kamyon araba kız için bebek diye kalıplara takılmamalıyız.

3-) Çocuğun ilgi alanı! Evet geldik zurnanın zırt dediği yere. Çocuklar ilginçler. İlgi alanları da sabit olmayabiliyor. bazı şeyleri çok severken bazılarıyla hiç ilgilenmemek gibi huyları olabiliyor. Tabi hediye alırken de onları mutlu etmek istiyoruz. Yani ilgi alanının içinde hediye seçme gayretinde oluyoruz. 

Peki nasıl yapacağız? Öncelikle riskli seçimlerden hediye seçerken uzak durmalıyız. Yani mesela dedim ya benim küçük kız kamyon seviyor. Büyük plastik kamyonlarla taşıma işinin hastası. Bu ilgisinden yola çıkarak tutup kıza devasa boyutta bir plastik kamyon alırsam muhtemelen oynamakta zorlanacak. Ya da bu kız araçları seviyor diye bu sefer de bir traktör alırsam pek de ilgilenmeyecek. 

Böyle durumlarda benim stratejim daha önceden ilgilendiği ama çok fazla malzemesi olmadığı alanlara yönelmek. Böylece hem varsa yeni ilgi alanını keşfetmesi için fırsat sunmuş oluyorum hem de değişik şeyleri deneyimlemiş oluyor. 

4-) Peki bu hediye ne işe yarayacak? Hediye ya işe yaraması gerekir mi ki? diyebilirsiniz. Bence evet hediye de olsa bir faydasının olması önemli. Yani çocuk bu hediyeyi aldığında yeni şeyler öğrenebiliyor mu? Bilmece bulmaca gibi bir şey mi vakit geçirirken düşünmesini teşvik ediyor mu? Çocuk için "bir tık" zorlayıcı mı kendisini geliştirmesi için teşvik ediyor mu diye inceliyorum kesinlikle. 

Bunu size de tavsiye ederim. Ancak unutmamak lazım ki bu fayda kısmını iyi dengelemek lazım. Gidip de faydalı olur diye test kitabı seti almayalım lütfen. 


Bir kaç öneri 

Gördüğünüz gibi 4 maddelik kısa ama detaylar içeren kriterlere göre hediyelerimi seçiyorum. Diyebilirsiniz ki bu saydığın şeyleri ben nereden bulacağım! böyle hediye mi var! Bir kaç örnekle bu kriterleri daha açık hale getirmek istiyorum. bu örnekleri illaki alın demiyorum, piyasada pek çok ilginç şeyler var bunlara göre araştırıp inceleyerek farklı fikirleri bulabileceğinizi göstermek istiyorum sadece. 

  • O bir LEGO ! 


Lego oldukça klasik bir hediye türü. Hem yaratıcılığı besliyor, hem problem çözmeyi teşvik ediyor, hem bir şeyler üretmeye vesile oluyor. KEsinlikle hemen her çocuk için önemli bir hediye olacaktır. Tabi lego alırken özellikle yaş faktörünü atlamamak lazım. Küçük çocuklar için büyük ve az sayılı parçalar, büyük çocuklar için küçük detaylı parçalardan oluşan çok parçalı setler daha uygun olacaktır. 


  • Masa oyunları

Çocuklar masa oyunlarını genel olarak seviyor. Kızma Birader, monopoly, jenga gibi klasik oyunlar kadar, yeni çıkan oyunları da deneyimlemek hoşlarına gidiyor. Yalnız masa oyunu seçerken kutu üzerindeki yaş anlam kazanıyor. Bu durumda yaşa uygun seçmek için kesinlikle tavsiye edilen yaşlara uymanızı öneririm. 

Bununla birlikte masa oyunu almadan önce YouTube'dan ya ad google dan nasıl olduğunu biraz incelemeniz de önemli zira içindeki oyunu açmadan tam olarak bilmek çok da mümkün değil. 

  • Aktivite setleri 

Gelelim en eğlenceli tavsiyelerime! Tabi ki aktivite kutuları. Çocuklar genelde bu kutuları seviyor. Çünkü içinden sadece bir şey çıkmıyor. Kağıdıydı kitapçığıydı kartıydı derken bir dünya şey çıkıyor içinden. Böyle olunca da çocuklar hazine bulmuş gibi seviniyorlar. 

Pakolino'yu daha önce deneyimledik ve oldukça sevdik. tavsiye ederim. Kızım onu her ay düzenli aldığı için hediye edemiyorum ama buraya bir örnek bırakacağım. 



Bu yılbaşında bizim oğlana Bilim Kutusu aldım. Daha öncede evde deneyler yapmayı çek severdi oğlum ama bu sefer oldukça üst seviye bir hediye vermek istedim. Aşağıda da videosunu koyuyorum. İçinden gerçek petrilerin çıktığı çok ilginç bir kutu. 



Bununla birlikte daha ufak olan bebekler için de Adım Adım setleri var.  Bizim evdeki kimsenin yaşına uymuyor ama sizlerle paylaşmak istedim. 


Hediyeli ya da hediyesiz, her okuyucuma mutlu bir yeni yıl dilerim. Ailenizle keyifli, huzurlu, salıklı çoooook ama çok güzel bir yıl geçirmeniz dileğiyle. 

Yorumlar