Minik Gülüm Hastalandı !


Biliyosunuz Migros mevsimine göre çeşitli çiçekler getirip satıyor. Geçtiğimiz bahar aylarında minik bir saksı gülü almıştım oradan. Çok güzel minyatür gülleri olan cici bir saksı çiçeğiydi. 

Bu minik gül çok dayanıklı çıkmadı ilk başta. Yaprakları kurudu, bazı dalları kurudu. Bu durumuna baya üzüldüm ve tekrar hayata tutunsun diye epey uğraştım. Bu uğraşlarım geçtiğimiz ay güzel sonuçlar verdi ve yeni tomurcular verip boy attı. yeni taze yapraklar çıkardı minik gül.


Bir baktım yapraklarda bir şeyler var ! 

Dün çiçekleri sularken yaprakların üzerinde beyaz şeyler fark ettim. Sonra daha dikkatlice baktım ve bu beyaz pamukçuk/pudra gibi şeylerin pek çok yaprağın üzerinde olduğunu gördüm. 

külleme


İlk başta anlayamadım neden böyle olduğunu. Ama bir çeşit mantar hastalığı olduğunu düşündüm. Hızlı önlem almak için önce saksıyı diğer çiçeklerin yanından başka bir yere aldım. Altına bir kağıt serdim ve üzerinde beyaz pamukçuk olan yaprakları hemen kestim. 

Sonra da çiçek havalansın, toprağındaki nem kurusun diye terasa çıkardım. Güneş olsa iyi olurdu ama hava kapalı. Kesmek için kullandığım makasları da kaynamış suyla temizledim sonra. Ellerimi iyice yıkadım. 

Sonra geldim Google'ın başına oturdum. 

Dedim bu ne Google? 

Araştırmaya başladım. Gül de pudra gibi pamukçuk, gül yaprağında pamukçuk gibi hastalık diye diye derken, külleme olduğunu öğrendim. Bu külleme hastalığının sebeplerini, gülde nasıl mücadele edileceğini, evde hızlıca yapıp uygulayabileceğim çözümler olup olmadığına baktım. İşe yarayacağını düşündüğüm bir kaç tarif buldum. Sonra küllemenin ingilizcesini de araştırdım, powdery mildew, ve yabancı kaynaklarda nasıl mücadele ettiklerine baktım. 

Hemen önlem alalım! 

Genel olarak bir kaç ilaç, ev yapımı tarif ve ayrıca alınması gereken önlemler var. 

Başlıca önlemler şunlar: 
- Hastalıklı bitkinin diğer bitkilerin yanından uzaklaştırılması, 
- Hastalıklı bitkiye dokunduktan sonra diğer bitkilere dokunmamak 
- Bitkiyi nemli ve rutubetli olmayan, Güneş ışığı alan bir yere koymak (gölgede olmaması lazım.) 
- Bitkinin enfekte olan yapraklarını keserek temizlemek, sonra kullanılan makasın dezenfekte edilmesi, 
- Saksı dibinde ölü yaprak kalmaması bunların temizlenmesi 

Genel olarak kullanılan ilaçlar: 
- Fungusidler, yani mantar ilaçları. Bunlar çiçekçi ve zirai ürün satan yerlerde var. 
- Bacillus subtilis gibi zararlılara karşı toksin üreten bakteriler ve bunlar üretilen organik ilaçlar,
- Kükürt uygulaması (toz olarak serpme ya da su da çözünen kükürt için spreyleme), genelde çiçekçilerde var. 
- Ev yapımı karbonat çözeltisi, karbonat+sirke+yağ çözeltisiyle spreyleme. 
- %10'luk inek sütü/su karışımıyla spreylemek (10 ml süt +90 ml su)

Bir örnek: 
Sadece çözünmüş karbonat uygulaması için hazırlık: 

Burada da sirke ve yağ ile yapılan tarif ve uygulama var (uyguladıktan bir iki saat sonra suyla yıkamış yaprakları.) : 




Külleme'ye ne sebep olur? 

Külleme hastalığı bir mantar hastalığı. Çoğu mantar hastalığında olduğu gibi, az ışık, yüksek rutubet ve nem bu mantarın hemen çoğalması ve yayılmasında baş etkenler. Detaylıca yaptığım incelemede Erysiphe, Sphaerotheca, Uncinula, Microsphaera, Phyllactinia, Podosphaera, Leveillula cinslerine ait türlerin hepsi güllerde külleme hastalığına sebep olabiliyor. Tam oalrak hangi tür olduğun tespit etmek için mikroskopla detaylı incelemek ve moleküler analizler yapmak gerekiyor. 

Ancak mantarla temel mücadele yöntemleri hemen hepsi için benzer şekilde işliyor. 

Burada bir Amerikan üniversitesinde, küllemeyle ilgili anlatılan ders bulunuyor. Hem ne olduğu hem de nasıl mücadele edileceğine dair detaylı ve iyi bilgiler var. Ayrıca miktoskopta nasıl göründüğü, küllemeye sebep olan mantar sporlarının mikroskop görüntüleri ve tipleri gibi çok detaylı bilgiler var. 



Kaynaklar :





Yorumlar